Hjælp dit barn med ordblindhed: Sådan gør kognitive mønstre en forskel
Camilla Jensen Camilla Jensen

Hjælp dit barn med ordblindhed: Sådan gør kognitive mønstre en forskel

Mange ordblinde elever kæmper med at skabe overblik i en hverdag fyldt med tekster og opgaver. Hos Grib Ordblindheden arbejder jeg med struktur, visuelle overblik og genkendelige mønstre, der gør læring mere tilgængelig – og som giver eleverne ro, selvtillid og bedre deltagelsesmuligheder.

Læs mere
Hjælp dit ordblinde barn med afgangsprøven: Brug Litteraturlisteautomaten til kilder
Camilla Jensen Camilla Jensen

Hjælp dit ordblinde barn med afgangsprøven: Brug Litteraturlisteautomaten til kilder

At lave en korrekt litteraturliste kan være en udfordring – især for ordblinde elever i 9. klasse, hvor det tæller med i afgangsprøven. Heldigvis findes der en gratis og enkel løsning: Litteraturlisteautomaten.dk. På mine kurser lærer eleverne at bruge værktøjet, som gør APA 7-format nemt og overskueligt. En smart genvej, der giver både struktur og selvtillid.

Læs mere
Er ordblindhed en sygdom, et handicap – eller noget helt andet?
Camilla Jensen Camilla Jensen

Er ordblindhed en sygdom, et handicap – eller noget helt andet?

"Er ordblindhed en sygdom?"
Nej – det er en medfødt og usynlig udfordring. I dette blogindlæg kan du læse, hvordan børn med ordblindhed oplever læsning, og hvordan vi som voksne kan støtte dem bedst muligt med forståelse, tålmodighed og de rette ord.

Læs mere
Google Lens – en digital støtte til ordblinde elever
Camilla Jensen Camilla Jensen

Google Lens – en digital støtte til ordblinde elever

Google Lens er et fantastisk gratis værktøj, som kan gøre en stor forskel for ordblinde elever i hverdagen. Med kameraet på en mobil eller tablet kan eleverne få læst tekst op direkte fra fx bøger, skilte eller tavlen – helt uden at skulle skrive noget selv. I dette blogindlæg viser jeg, hvordan Google Lens virker, og hvordan du nemt kan bruge det i undervisningen.

Læs mere
Ordblindeforeningen punkterer tre udbredte misforståelser om ordblindhed

Ordblindeforeningen punkterer tre udbredte misforståelser om ordblindhed

Ordblindhed er omgærdet af mange myter – og det kan få alvorlige konsekvenser for dem, der er ramt. I et aktuelt opslag afkræfter Ordblindeforeningen tre af de mest udbredte misforståelser: At bogstaver “hopper rundt”, at ordblindhed skyldes dårligt syn, og at ordblinde er mindre intelligente. Forskning viser, at ordblindhed er en medfødt sproglig udfordring – ikke et spørgsmål om syn eller intelligens.

Læs mere
Når bogstaverne ikke giver mening – min rejse som mor med et barn, der har kæmpet med læsningen
Camilla Jensen Camilla Jensen

Når bogstaverne ikke giver mening – min rejse som mor med et barn, der har kæmpet med læsningen

Selv små ord kan føles uoverskuelige, når læsning og stavning er en kamp. Som mor har jeg set mit barn kæmpe med bogstaverne, føle sig frustreret og miste modet. Men jeg har også oplevet, hvordan den rette tilgang kan åbne nye døre. I dette blogindlæg deler jeg vores rejse – fra udfordringer til håb – og hvordan morfemer blev nøglen til at gøre læsning lidt lettere.

Læs mere
Hvorfor er ordet 'lort' svært for ordblinde børn?

Hvorfor er ordet 'lort' svært for ordblinde børn?

Hvorfor er ordet "lort" svært for ordblinde børn?

Selvom "lort" er et kort ord, kan det være udfordrende for ordblinde at læse og stave det korrekt. Lydene smelter sammen, r-lyden kan være svær at identificere, og bogstavkombinationen "rt" kan volde problemer. Derudover ligner ordet mange andre ord som "kort" og "port", hvilket kan føre til forvekslinger.

Dette blogindlæg dykker ned i, hvorfor nogle ord er særligt svære for ordblinde børn – fra småord og konsonantklynger til vokalforskelle og stumme bogstaver. Vi ser også på, hvordan struktur, teknologi og den rette vejledning kan hjælpe børn med ordblindhed til en bedre læseforståelse.

Læs mere
📢 Har dit barn svært ved bogstaver og lyde? Tidlig indsats er nøglen!

📢 Har dit barn svært ved bogstaver og lyde? Tidlig indsats er nøglen!

Har dit barn svært ved bogstaver og lyde? Tidlig indsats kan gøre en stor forskel! Mange børn kæmper med at genkende bogstaver og koble lyde sammen, hvilket kan være et tegn på øget risiko for ordblindhed. Med en enkel risikotest kan forældre og lærere få en tidlig indikation af, om et barn har behov for ekstra støtte. I blogindlægget gennemgår vi tegn på ordblindhed, testens trin og hvorfor tidlig indsats er afgørende for barnets læseudvikling. Læs med og bliv klogere på, hvordan du bedst hjælper dit barn eller din elev!

Læs mere
📖 Hvordan styrker vi lyttelæsning hos elever med ordblindhed? 🎧

📖 Hvordan styrker vi lyttelæsning hos elever med ordblindhed? 🎧

Lyttelæsning er en vigtig færdighed for børn med ordblindhed. Med de rette strategier kan de styrke deres forståelse og bruge teknologi til at understøtte læsningen. Læs, hvordan du kan hjælpe dit barn med at udvikle effektive lyttestrategier!

Læs mere