Hjælp dit barn med ordblindhed: Sådan gør kognitive mønstre en forskel

Når man har et barn med ordblindhed, kan skolen nogle gange føles som en kæmpe udfordring – både for barnet og for dig som forælder. Men der findes gode strategier, der kan gøre læring lettere og mere overskuelig. En af dem handler om at skabe struktur og genkendelighed gennem det, man kalder kognitive skemaer – eller på almindeligt dansk: Faste mønstre og overblik.

Hvad er kognitive mønstre?

Forestil dig, at hjernen er som en skuffe med mapper. Når dit barn lærer noget nyt, hjælper det meget, hvis det nye kan puttes i en mappe, der allerede findes – eller hvis der er en klar struktur, der gør det nemt at finde rundt i stoffet. Det er netop dét, kognitive mønstre handler om: At hjælpe hjernen med at sortere og huske viden, så det ikke føles som et stort rod, men som noget, man kan finde rundt i.

Sådan arbejder jeg med det hos Grib Ordblindheden

Hos Grib Ordblindheden arbejder jeg målrettet med struktur og genkendelige mønstre, fordi jeg ved, at det hjælper eleverne med at huske og forstå det, de lærer. Meget af det materiale, jeg udvikler, er skabt med fokus på at give eleverne et tydeligt, visuelt overblik – med farver, ikoner og klare trin-for-trin-gange – netop for at gøre læringen mere overskuelig og håndgribelig.

Jeg arbejder altid i OneDrive eller Google Drev i mapper, der er opdelt efter fag og kurser, så eleverne har styr på deres dokumenter. Mange ordblinde elever får nemlig rigtig mange materialer, og derfor er det vigtigt, at der er orden i det digitale univers, så de kan finde det, de har brug for – når de har brug for det.

En tryg ramme giver plads til læring

Når jeg skaber struktur og overblik for eleverne, skaber jeg også mere ro og selvtillid. Det er vigtigt, at ordblinde børn oplever, at der er styr på tingene – og at der findes metoder, der virker for dem. Hos Grib Ordblindheden møder jeg hver enkelt elev med respekt for deres måde at lære på, og jeg tror på, at små justeringer i hverdagen kan gøre en stor forskel.

Det er ikke kun noget, jeg tror på – det er også noget, jeg ser i praksis på de kurser, jeg afholder. Det er ikke et quickfix, men jeg oplever, at eleverne får mere lige deltagelsesmuligheder og ikke bruger nær så meget tid og energi på lektierne. Når der er struktur, overblik og genkendelige arbejdsformer, bliver det hele mere tilgængeligt – og det giver plads til både læring og trivsel.

Forrige
Forrige

Hvornår bør man få sit barn ordblindetestet?

Næste
Næste

Hjælp dit ordblinde barn med afgangsprøven: Brug Litteraturlisteautomaten til kilder