Hvornår bør man få sit barn ordblindetestet?
Det spørgsmål får jeg ofte – og mit svar er klart: Jo tidligere, jo bedre.
Jeg har arbejdet med mange ordblinde elever, og et mønster går igen: De børn, der bliver testet tidligt og lærer at bruge læse- og skriveteknologi som en naturlig del af hverdagen, har nemmere ved både skole og trivsel.
Alligevel oplever jeg gang på gang, at elever først bliver testet meget sent – nogle gange først i 7., 8. eller 9. klasse – på trods af, at de altid har haft vanskeligheder med at lære at læse og skrive. Det er alt for sent.
I min påskeferie (ja, jeg nørder selv i ferien!) læste jeg bogen Grundsten til en ordblindevenlig skole, hvor forfatterne skriver:
"Der er intet belæg for, at det er bedre at vente med at teste en elev, hvis der er mistanke om ordblindhed. Tværtimod viser al forskning, at en tidlig indsats er afgørende. Nogle af konsekvenserne er, at fagstoffet bliver uoverskueligt, at eleven tilegner sig uhensigtsmæssige strategier og at det påvirker elevernes emotionelle velbefindende."
(Dilling Jandorf & Andreasen, 2021, s. 27)
Det stemmer fuldstændigt med det, jeg ser i min praksis. Forældrene oplever, at barnet mistrives, mister motivationen og føler sig “dum”. Men det er barnet ikke – det har bare ikke fået den rette støtte i tide.
Derfor: Hvis du som forælder har en fornemmelse af, at dit barn kæmper mere end andre med læsning og skrivning, så stol på den mavefornemmelse. Spørg skolen om en screening – og gør det hellere i 2. end i 7. klasse.
Tidlig indsats gør en forskel. Også for dit barn ❤️
Kilde:
Dilling Jandorf, B., & Andreasen, K. (2021). Grundsten til en ordblindevenlig skole. Dansk Psykologisk Forlag.