
Ordblindhed behøver ikke være en hindring for læring
Holdundervisning
Jeg tilbyder både undervisning online og fysisk, der er målrettet ordblinde elever. Al min undervisning er designet til at gøre eleverne trygge og dygtige i at anvende læse- og skriveteknologi samtidig med, at de får styrket deres faglige kompetencer. Undervisningen foregår på små hold. Holdene er delt i forskellige aldersgrupper og med fokus på forskellige fagområder. Læs mere om de enkelte hold herunder.
Datoer for opstart af de enkelte hold opdateres løbende. Hold øje med siden for de seneste informationer eller tilmeld dig mit nyhedsbrev. Du er også meget velkommen til at kontakte mig.
-
Formålet med undervisningen er at hjælpe ordblinde elever med at blive fortrolige med LST gennem succesoplevelser. Der arbejdes med forskellige øvelser, eleverne bliver trygge i at anvende LST.
Indhold:Introduktion til LST (Nota, AppWriter og IntoWords) og diverse apps)
Introduktion til OneDrive og Google Drev
Strategier til at anvende LST, når bogstavernes lyde driller
Udarbejdelse af en portfolio som en del af evalueringen
-
Undervisningen er tilrettelagt med udgangspunkt i, at de ordblinde elever er vant til at anvende LST. I undervisningen skal eleverne arbejde med forskellige teksttyper og blive bevidste om, hvordan de kan læses ved brug af LST. Herudover skal eleverne arbejde med forskellige typer af spørgsmål og lære at anvende læseteknologiske strategier, når de lytter til tekster.
Indhold:
Gennemgang af forskellige typer spørgsmål til tekster – og hvordan LST kan hjælpe med at besvare dem
Læsestrategier med LST tilpasset forskellige læseformål
Arbejde med forskellige faglige tekster ved hjælp af LST
Øget bevidsthed om egen læseproces og anvendelse af LST
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
Undervisningen er designet med udgangspunkt i, at de ordblinde elever er vant til at bruge LST. For at kunne anvende teknologien optimalt, når eleverne skal skrive ord, er det nødvendigt, at de har en grundlæggende viden om grammatik (både morfologi og ortografi), som de kan koble sammen med deres brug af LST.
I undervisningen arbejdes der med morfemer, som er den mindste betydningsdel af et ord. Morfemer kan hjælpe med stavningen, når det er svært at høre bogstavernes lyde. Herudover er morfemer også med til at styrke læseforståelsen.
Indhold:
Forståelse af morfemer og deres betydning for stavning og ordforståelse
Træning i at skrive ord ved hjælp af morfemviden og læse- og skriveteknologi (LST)
Arbejde med ordklasser for at styrke grammatik og skrivning
Gennemgang af forskellige fremstillingsformer i skriftlig kommunikation
Brug af skriveskabeloner og sætningsstartere til at understøtte skriftlig fremstilling
Teknologibaserede skrivestrategier, der gør skrivning lettere og mere overskuelig
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
Eleverne får i denne undervisning styrket deres læseforståelse gennem forskellige tekst- og spørgsmålstyper. Fokus er på, at eleverne lærer at vælge den rigtige læseteknik kombineret med LST i forhold til teksttypen og formålet med den enkelte tekst.
Indhold:
Introduktion til forskellige læseteknikker og teknologibaserede læsestrategier
Forståelse af læseformål og hvordan de påvirker læsestrategien
Anvendelse af læse- og skriveteknologi i alle fag for bedre forståelse og læring
Hukommelsesstrategier til at styrke evnen til at huske og anvende læst materiale
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
I undervisningen fokuseres på at styrke de ordblinde elevers stavefærdigheder ved at arbejde med morfemer, som er de mindste betydningsbærende enheder i et ord. Mange ordblinde elever har udfordringer med at koble bogstavernes lyde sammen, og her kan viden om morfemer være en stor hjælp. Ved at forstå, hvordan ord er opbygget, bliver det lettere for eleverne at stave korrekt – også ved brug af LST.
Undervisningen omfatter også, hvordan man strukturerer og opbygger sine egne tekster. Målet er at give eleverne de nødvendige værktøjer, så de bliver mere trygge ved både at skrive og forstå tekster
Indhold:Arbejde med morfemer, herunder afledninger og præfikser for at styrke stavning og ordforståelse
Anvendelse af teknologibaserede skrivestrategier til at støtte skriveprocessen
Gennemgang af forskellige teksttyper og fremstillingsformer
Brug af skriveskabeloner og sætningsstartere til at strukturere og lette skrivningen
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
Med fokus på, at de ordblinde elever lærer at genkende og rette forskellige typiske grammatiske og sproglige fejltyper, arbejdes der målrettet med de fejl, der typisk optræder i retskrivningsprøven.
Derudover arbejdes der med, hvordan teknologien anvendes i forhold til de opgavetyper, som eleverne møder i prøven.
Indhold:Kendskab til forskellige grammatiske og sproglige fejltyper
Forståelse af opbygningen af retskrivningsprøven og dens krav
Strategier til at løse forskellige opgavetyper i retskrivningsprøven ved hjælp af læse- og skriveteknologi (LST)
Vejledning i indstillinger og tilpasninger af LST, herunder tidsramme pr. opgave for at optimere præstationen
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
I undervisningen præsenteres de ordblinde elever for forskellige teknologibaserede læsestrategier, som der arbejdes grundigt med.
Derudover fokuseres der på de forskellige teksttyper, der indgår i læseprøven, og eleverne bliver klædt på til at forstå, hvordan de bedst griber de enkelte tekster an ved brug af LST.
Indhold:Kendskab til de forskellige teksttyper i læseprøven og hvordan de skal tackles
Læseformål og læseteknikker i kombination med læse- og skriveteknologi (LST)
Introduktion til læseteknologiske strategier, der understøtter læseprocessen
Strategier til effektivt at løse og besvare spørgsmål baseret på læste tekster
Gennemgang af opgavetyper og tidsramme pr. opgave, tilpasset den enkelte elev
Vejledning i indstillinger og tilpasninger af LST for at optimere præstationen
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
I undervisningen gennemgås opbygningen af tidligere afgangsprøver og ud fra et prøveoplæg arbejdes der med, hvordan opgaven bedst kan gribes an ud fra prøveoplæggets krav. Vi arbejder blandt andet med at skabe struktur, hvordan sætningsstartere kan understøtte og vurderingskriterierne.
Indhold:
Arbejde med autentiske tekster, hvor der løbende reflekteres over, hvad der fungerer bedst for det enkelte barn
Introduktion til skriveskabeloner, der understøtter struktureret skrivning
Præsentation af forskellige fremstillingsformer
Læsning af prøveoplæg og fælles udarbejdelse af skriveskabeloner baseret på den valgte tekst. Fokus på modtager, kontekst, fremstillingsform, medie og de krav, der indgår i oplægget
Feedback og rettelser af egen tekst ved brug af LST for at styrke skrivefærdigheder
Udarbejdelse af en personlig portfolio som en del af evalueringen
-
I turboundervisningen arbejdes der målrettet mod prøverne, hvor der gives konkrete tips og metoder til, hvordan de ordblinde elever bedst tackler de forskellige opgaver i dansk. Eleverne får viden om, hvordan de forskellige prøver er opbygget og en struktur til, hvordan de bedst muligt kan løse opgaverne ved brug af LST. Det er en forudsætning, at man allerede kan anvende LST.
Indhold:
Gennemgang af de teknologibaserede skrivestrategier til retskrivningsprøven og de forskellige opgavetyper
Gennemgang af de teknologibaserede læsestrategier til læseprøven samt de forskellige teksttyper i prøven
Tips og strategier til skriftlig fremstilling, der understøtter elevernes evne til at producere klare og sammenhængende tekster ved brug af teknologi
Gennemgang af vilkår og regler for afgangsprøven, så eleverne er forberedte på prøveformatet
Løbende evaluering og sparring
Mulighed for at stille spørgsmål og få afklaring på specifikke udfordringer
Betingelser
For at kunne deltage i undervisningen skal dit barn have adgang til Nota samt IntoWords eller AppWriter cloudversionen. Herudover skal dit barn have oprettet en konto på OneDrive eller Google Drev.
Når undervisningen er købt, gives der ikke penge retur eller erstatningssessioner ved sygdom eller anden grund til udeblivelse.
Ved forsinket fremmøde er der ikke mulighed for forlængelse af undervisningen.
Kurserne oprettes kun, hvis der er minimum 2 deltagere.
Didaktikken og pædagogikken bag min undervisning
Det kræver en del af ordblinde elever at anvende LST, da de både skal have styr på teknologien samtidig med, at de skal forholde sig til et fagligt indhold. Overblikket kan derfor hurtigt blive uoverskueligt. Derfor er det vigtigt, at eleverne lærer at skabe struktur, bliver eksperter i at anvende LST og får strategier til, hvordan de griber forskelligt undervisningsmateriale an.
I videoen forklarer jeg pædagogikken og didaktikken bag min undervisning.
Kontakt mig for en uforpligtende samtale eller ved ønske om at deltage på et af undervisningsforløbene.
Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet fra Grib Ordblindheden giver du samtykke til, at jeg må sende dig nyheder og relevante informationer om ordblindhed.
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde dig via linket i nyhedsbrevet eller ved at kontakte mig direkte.