Få styr på de 7 fremstillingsformer – en visuel støtte til ordblinde elever før danskeksamen

Den skriftlige danskeksamen kan føles som en stor mundfuld – især for ordblinde elever, som ofte har brug for ekstra struktur og støtte i deres skriftlige fremstilling. Der er mange krav at forholde sig til: modtager, fremstillingsformer, medie og meget mere. Det kan være svært at vide, hvor man skal starte. En vigtig nøgle til at komme godt i gang er at have styr på de syv fremstillingsformer, som spiller en central rolle i afgangsprøven i dansk. Prøveoplæggene kombinerer ofte flere former, og eleverne bliver vurderet på, hvordan de anvender dem i deres tekster.

Hvad er de syv fremstillingsformer?

De syv fremstillingsformer er forskellige måder at udtrykke sig skriftligt på. De bruges i både skoleopgaver og hverdagens tekster. Når elever – især dem med ordblindhed – lærer at genkende og bruge dem, får de en slags værktøjskasse til skrivning, de kan tage med sig ind til prøven.

Oversigt over de 7 fremstillingsformer:

  • Fortælle/berette (fiktion): Opdigtede historier – med spænding, stemninger og billeder

  • Fortælle/berette (fakta): Virkelige hændelser – skrevet i rækkefølge

  • Beskrive: Detaljeret beskrivelse af noget – fx en person eller et sted

  • Forklare: Hvordan noget hænger sammen – fx en årsag og virkning

  • Instruere: Trin-for-trin vejledning – som en opskrift

  • Argumentere: En holdning med begrundelser – man vil overbevise

  • Reflektere: Tanker og undren – man undersøger noget med sproget

Hvorfor er det særligt vigtigt for ordblinde børn?

Ordblinde elever kæmper ofte med både læsning, stavning og ikke mindst struktur i skriftligt arbejde. Når de skal skrive til afgangsprøven i dansk, bliver det ekstra vigtigt at kunne navigere i genrekrav og finde ud af, hvordan man skriver en god tekst.

Her kan visuelle skabeloner være en kæmpe hjælp. De gør det lettere at:

  • vælge den rigtige fremstillingsform

  • finde passende sætningsstartere og nøgleord

  • holde en rød tråd gennem teksten

  • skrive en klar begyndelse og afslutning

Skabelonerne skaber overblik og giver en følelse af tryghed – noget, der ofte gør en stor forskel for elever med ordblindhed.

Hvordan fungerer skabelonerne?

Jeg har udviklet illustrerede skabeloner til fremstillingsformer, som bruges i min daglige undervisning med ordblinde børn. De støtter eleverne i både forståelse og produktion af tekst. Skabelonerne indeholder:

  • typiske sætningsstartere

  • vigtige nøgleord og tekstformål

  • ikoner og farvekoder, der styrker hukommelsen

Designet er bevidst lavet i sarte farver og med fokus på overskuelighed – særligt med tanke på elever, der lærer bedst visuelt og struktureret.

Frem mod prøven

Når eleverne arbejder med skabelonerne i dansk, træner de de færdigheder, der vurderes ved skriftlig fremstilling:

  • genrebevidsthed og formål med teksten

  • sproglig variation

  • sammenhæng og struktur

I min egen undervisning for ordblinde elever bruger jeg skabelonerne aktivt. Vi arbejder med tidligere prøveoplæg, afkoder opgavernes krav og identificerer relevante fremstillingsformer. Eleverne øver sig i at udforme egne skriveskabeloner og får samtidig konkret støtte fra de visuelle modeller, som hjælper dem med at få deres ideer ned på papiret.

For mange ordblinde elever gør det en mærkbar forskel at få struktur, overblik og faste rammer – og netop det får de gennem arbejdet med skabelonerne.

Skabelonerne er gratis og kan frit downloades direkte fra blogindlægget. De er lavet til både print og digital brug og kan anvendes i undervisningen, derhjemme eller som støtte til den enkelte elev frem mod prøven.

Forrige
Forrige

Google Lens – en digital støtte til ordblinde elever

Næste
Næste

Hvad betyder det, når mit barn får rød, gul eller grøn i ordblindetesten?