📖 Hvordan styrker vi lyttelæsning hos elever med ordblindhed? 🎧

I mit seneste blogindlæg skrev jeg om, hvor vigtigt det er at træne oplæsningshastigheden – altså gradvist vænne sig til at lytte til tekster hurtigere, samtidig med at forståelsen bevares. Når børn og unge med ordblindhed træner deres lytteevne, bliver de bedre til at forstå teksterne.

Lytning som en vigtig færdighed for børn med ordblindhed

At have et klart formål med læsning er en vigtig færdighed, som hjælper læseren med at fokusere og forstå, hvad der skal opnås med teksten. Dette gælder på samme måde for lytning. Når et barn lytter til en tekst, har formålet stor betydning for, hvilke lyttestrategier der er bedst at anvende. Lytning kan nemlig være mange forskellige ting. Det kan være at lytte til et foredrag, til en samtale, eller at lytte til en tekst og få nye oplevelser. I skolen handler det ofte om at lytte til en tekst for at kunne besvare spørgsmål, og her spiller gode lyttestrategier en afgørende rolle.

For børn og unge med ordblindhed er lytning en central færdighed. De er afhængige af at kunne lytte effektivt for at kunne forstå og lære. Det er også vigtigt, at de er bevidste om, hvad formålet med lytningen er, fordi det har betydning for, hvordan de vælger at lytte.

Lyttestrategier i skolen

Fra min egen undervisning har jeg set, hvordan eleverne vælger forskellige strategier afhængigt af formålet med deres lytning. Det viser sig, at det er vigtigt, at barnet er bevidst om, hvad de lytter efter, da det påvirker, hvilke teknologiske hjælpemidler og lyttestrategier de vælger. Her er nogle af de vigtigste faktorer, der spiller ind, når børn træner deres lyttestrategier:

  • 🎤 Valg af stemme – Vælg en behagelig og kendt stemme for bedre lytning.

  • Justering af oplæsningshastighed – Tilpas hastigheden afhængig af tekstens kompleksitet.

  • 📋🔍 Udkliplæser eller markering af tekst til oplæsning – Brug teknologi til at markere og få tekst oplæst.

  • 📍 Følge med i teksten via markering – Følg med i teksten under oplæsning for bedre forståelse.

  • 🖥 Opdelt skærm for visuel støtte – Vis tekst og spørgsmål side om side for lettere navigering.

  • Pause og genlytning af teksten – Mulighed for at pause og lytte igen for bedre forståelse.

  • 📱 Valg af enhed – Brug den enhed, barnet er mest komfortabel med og som passe til lytteformålet (mobil eller computer).

  • 🎧 Brug af høretelefoner og oplæsningsfunktion – Skab et roligt miljø med høretelefoner og oplæsning.

  • 🏫 Organisering af klasserummet – Skab ro og koncentration med lyttezoner og struktureret miljø.

For eksempel, når et barn arbejder med en fagtekst i natur og teknologi eller fysik/kemi, er det en stor hjælp at kunne bruge teknologiske værktøjer som en udklipslæser eller billedlæser. Fagtekster i disse fag er ofte multimodale, hvilket betyder, at de indeholder flere forskellige typer information – som tekst, tabeller, faktabokse og billeder. Med en udklipslæser kan barnet tage billeder af en tabel eller faktaboks og få den oplæst, hvilket gør det nemmere at forstå og arbejde med teksten.

Et andet eksempel kunne være lytning til en skønlitterær tekst, hvor barnet bagefter skal besvare spørgsmål. Formålet med lytningen er at forstå tekstens indhold, så barnet kan svare på spørgsmålene. Her er det vigtigt, at barnet har styr på de rigtige lyttestrategier:

  • Computer og opdelt skærm: Det kan være en stor hjælp at have tekst og spørgsmål ved siden af hinanden på skærmen, så barnet kan følge med og nemt finde de informationer, der skal bruges.

  • Indstilling af oplæsningshastigheden: Hvis teksten skal læses hurtigt, kan det være nyttigt at justere hastigheden på oplæsningen, så barnet kan følge med uden stress.

  • Valg af en behagelig stemme: Det er vigtigt, at barnet har en stemme, som de er vant til at lytte til, for at lytningen bliver lettere. At bruge høretelefoner kan også hjælpe med at skabe fokus.

  • Mulighed for at følge med i teksten: Når teksten bliver oplæst, kan det være nyttigt, at barnet kan følge med i den skriftlige version af teksten og samtidig kunne pause oplæsningen, når det er nødvendigt.

  • Organisering af klasserummet: Et roligt og koncentreret læringsmiljø er vigtigt, så barnet kan fokusere på opgaven uden forstyrrelser.

Struktureret undervisning gør en forskel

Som forælder til et barn med ordblindhed ved du måske, hvor meget der kræves for at mestre disse strategier. Ud over at skulle anvende de rigtige teknologiske hjælpemidler, skal barnet også kunne forstå indholdet i det, de lytter til. Det kræver en stor indsats og koncentration.

Min erfaring er, at børn med ordblindhed har stor gavn af en undervisning, der er struktureret og stilladserende. Stilladsering betyder, at læreren eller forældrene hjælper barnet med at forstå og anvende de strategier, der er nødvendige i forhold til det fagindhold, som der arbejdes med.

Forrige
Forrige

📌 3 enkle strategier til at skrive ord, der virker med det samme

Næste
Næste

Hvilken betydning har læsehastigheden for læseprøven til afgangsprøven i 9. klasse? Og hvad gør elever med ordblindhed, når de skal lyttelæse?